Sistema intern d'informació - Agencia Valenciana de Seguridad y Respuesta a las Emergencias
Sistema intern d'informació
En compliment de les obligacions contingudes en la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informen sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció, es posa a disposició dos canals de denúncia:
- Canal intern de denúncies.
- Canal extern de denúncies.
CANAL INTERN DE DENÚNCIES
QUIN ÉS EL SEU ÀMBIT?
L'àmbit del Sistema Intern d'Informació de l'AVSRE és el propi de l'organisme autònom.
L'AVSRE no s'inclou dins de l'àmbit del Sistema Intern d'Informació de l'Administració de la Generalitat (SII-GVA), a l'ésser una entitat del sector públic instrumental de l'Administració de la Generalitat amb més de 50 treballadors.
QUINA ÉS LA FINALITAT D'ESTE CANAL?
Habilitar mitjans confidencials de comunicació per a posar en coneixement del responsable del Sistema d'Informació les infraccions conegudes en un àmbit professional amb l'Administració de l'AVSRE.
Les mesures de protecció enfront de represàlies de les persones físiques que informen es poden consultar en la citada Llei 2/2023.
QUI ELS POT UTILITZAR?
Els canals són d'ús exclusiu per a:
- Personal empleat públic.
- Persones que treballen sota la supervisió o direcció de contractista, subcontractista o proveïdor.
- Personal ex-empleat, becari, voluntari, en formació, participant en procés selectiu.
La resta de les persones pot denunciar irregularitats comeses pel funcionament o organització de l'Administració de la Generalitat a través de la presentació de denúncies enfront de la Inspecció General de Servicis de la Generalitat Valenciana (enllaç).
QUÈ ES POT COMUNICAR A TRAVÉS D'ELLS?
Accions o omissions relacionades amb l'activitat de l'Administració de l'AVSRE que pogueren ser constitutives d'infraccions del Dret de la Unió Europea, infraccions penals o administratives, greus o molt greus.
La resta de les infraccions i males pràctiques comeses pel funcionament o organització de l'Administració de l'AVSRE, es poden denunciar a través de la presentació de denúncies enfront de la Inspecció General de Servicis de la Generalitat Valenciana (enllaç).
QUÈ OCORRE SI PRESENTE UN ALTRE TIPUS DE COMUNICACIONS?
No s'atendran un altre tipus de comunicacions. Estes hauran de tramitar-se a través dels procediments establits per a això i dirigir-se als òrgans administratius competents.
En este sentit, NO S'ATENDRAN:
- Reclamacions de drets individuals i sol·licituds que busquen satisfer interessos particulars. Cal advertir que estos canals no són registres administratius a l'efecte de la normativa que regula el procediment administratiu comú, per la qual cosa la seua presentació no afectarà els terminis i obligacions establits en els procediments als quals es referix.
- Denúncies sobre incompliments de ciutadans/nes o empreses (hostaleria, sorolls, lloguers turístics, consum, salut pública, protecció animal...).
QUINS REQUISITS HAN DE TINDRE LES INFORMACIONS?
- Les persones que presenten les informacions han de ser les indicades anteriorment (relació professional).
- Els fets comunicats han de comportar la comissió d'infraccions greus o molt greus de l'ordenament jurídic.
- La finalitat de la comunicació ha de ser frenar i/o corregir actuacions perjudicials per a l'interés públic i qualificades com a infraccions.
- La informació comunicada ha de ser detallada i suficient per a identificar els fets i el període de temps en el qual succeïxen, la infracció comesa i el presumpte infractor o, almenys, la unitat o òrgan on es produïx.
- S'ha d'aportar tota la informació o proves que es dispose o indicar on es conserven, perquè permeten analitzar la versemblança dels fets i el seu fonament en la comissió d'infraccions.
Finalment, ha de saber que, de conformitat amb la Llei 2/2023, la bona fe i la consciència honesta que s'han produït o poden produir-se fets greus perjudicials constituïx un requisit indispensable per a la protecció de l'informant. En este sentit, es tipifica com a infracció molt greu comunicar o revelar públicament informació sabent la seua falsedat.
ON PUC DENUNCIAR?
En qualsevol dels següents canals:
CANALES INTERNS
- Telemàtic amb certificat electrònic: (PRÒXIMAMENT / EN CONSTRUCCIÓ)
- Telemàtic anònim: (PRÒXIMAMENT / EN CONSTRUCCIÓ)
CANAL EXTERN DE DENÚNCIES
Mitjançant Protocol de col·laboració funcional entre l'Agència de Prevenció i Lluita Contra el Frau i la Corrupció de la Comunitat Valenciana i l'Agència Valenciana de Seguretat i Resposta a les Emergències (AVSRE), subscrit al juliol de 2024, s'establix que la Bústia de denúncies de l’AVAF actue com a canal extern de denúncies de l'AVSRE.
Amb motiu de l'aprovació de la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informen sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció, es posa en marxa el present servici per a la utilització de la BÚSTIA EXTERNA DE DENÚNCIES DE L’AVAF, autoritat competent en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.
La Bústia de Denúncies de l’AVAF és un canal segur de participació electrònica que naix de la necessitat de facilitar a la ciutadania la possibilitat de presentar denúncies a través d'internet.
Per a això, la Bústia incorpora mecanismes que garantixen la confidencialitat de totes les informacions i oferix un espai de comunicació segur per a mantindre contacte amb l’AVAF i permetre la interacció entre esta i les persones que denuncien, informen o comuniquen de manera anònima o identificada, complint amb totes les exigències fixades per la Directiva 2019/1937(UE) i posteriorment per la Llei 2/2023.
Esta Bústia és un mitjà de lluita contra el frau i la corrupció que preserva la identitat de la persona que realitza la comunicació i que, a més, incorpora ferramentes per a garantir els drets de les persones que siguen denunciades.
Gràcies a este canal es possibilita que qualsevol persona, inclòs el personal funcionari públic, pot comunicar infraccions o conductes corruptes o fraudulentes de les quals tinga coneixement en relació amb l'AVSRE, amb la garantia de poder fer-ho en un entorn que complix tots els requisits de reserva, confidencialitat, accessibilitat i eficàcia, el qual admet les denúncies i comunicacions, tant nominals com anònimes, evitant que es puguen patir represàlies per això.
Convé assenyalar que, per a evitar un mal ús de la Bústia, s'aplicaran criteris estrictes per a admetre les comunicacions amb exigència de responsabilitat civil, penal o administrativa a les persones que comuniquen denúncies falses o comuniquen fets amb abús de dret i vulnerant el principi de bona fe.
Així mateix, s'ha de recordar que l’AVAF no té competències en les funcions i matèries que corresponen a l'autoritat judicial, el ministeri fiscal i la policia judicial, ni pot investigar els mateixos fets que han sigut objecte de les seues investigacions.
Informació sobre la Bústia de Denúncies de l'Agència (enllaç)
ALTRES CANALS EXTERNS
Existixen altres canals de denúncia als quals pot acudir en funció de la matèria:
Bústia de denúncies de l'Agència Valenciana Antifrau (enllaç)
Servici Nacional de Coordinació Antifrau (enllaç)
Bústia de denúncies de l'Oficina Europea de Lluita contra el Frau (enllaç)
Tràmit de denúncia autonòmic (enllaç) o nacional (enllaç) en matèria de defensa de la competència
Tràmit de denúncia davant la Inspecció de Treball (enllaç)
Tràmit de denúncia autonòmic (enllaç) o nacional (enllaç) en matèria tributària
Canal de denúncia davant la Fiscalia Europea per delictes que afecten interessos financers de la UE (enllaç)
MÉS INFORMACIÓ